פסק דין חשוב בנושא מבנה פשוט

29.07.2024

ביום 29.7.2024, פורסם פסק דין של בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מנהלים.

בית המשפט העליון דן בערעור שהגישו הנדסאים ומהנדסים, על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בחיפה, בעניין סמכות מהנדסים והנדסאים לחתום כעורכים ראשיים של בקשות להיתרי בנייה של מבנים מכל סוג שהוא.

בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים, בחן את טענות הצדדים ואת חוק המהנדסים והאדריכלים, תשי"ח-1958 ותקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), תשכ"ז-1967 (להלן: "התקנות") והחליט כי דין הערעור להידחות. משמע כי החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה בעינה עומדת וקובעת כדלקמן:

לגבי "מבנה פשוט" כהגדרתו בפרט 1 לתוספת, כל בעלי המקצוע הרלוונטיים רשאים לערוך בקשות לקבלת היתר בנייה, ולבצע את כל הפעולות שבפרטים 2 ו- 3 לתוספת.

לגבי סוגי המבנים המפורטים בפרט 2(1) לתוספת (בניני ציבור, משרדים, בתי עסק או בניני מגורים), מהנדסים אינם רשאים לערוך בקשות להיתר בנייה. לגבי סוגי המבנים המפורטים בפרט 2(2) לתוספת (בניני תעשיה, מלאכה, מחסנים, אסמים, מכלי מים ודלק, מבני נמל וים, סכרים ומבני דפון, קירות תומכים, קירות וסוללות הגנה, מפלים מלאכותיים, גשרים, מעבירי מים, מגדלי מים, הנגרים, מנהרות, מעברים דו-מפלסיים, מבני חניה, תרנים ומגדלי אנטנות, יסודות מבנה מיוחדים וכל מבנה שאינו כלול בפסקה ((1), מהנדסים רשאים לחתום כעורכים על בקשות להיתרי בנייה.

לגבי סוגי המבנים שבפרט 3 (במבנים שהם בניני משרדים, בניני מגורים, בניני ציבור, בניני בידור, בניני מלאכה ומחסנים, למעט בניני מגורים, מלאכה ומחסנים שהם מבנים פשוטים ולמעט שינויים במבנים קיימים ופעולות במבנים יבילים, שפורטו בתוספת השלישי), רק אדריכלים רשאים לערוך בקשות לקבלת היתר בנייה.
קרי, בסמכותם של אדריכלים לערוך בקשות להיתר בנייה לגבי כל סוגי המבנים המנויים בתקנות, סמכותם של מהנדסים והנדסאים מוגבלת כאמור מעלה.

בשולי הדברים יצוין כי בית המשפט העליון סבר כי "על פניו, מהנדסים כלל אינם רשאים לערוך בקשות להיתר בנייה – הן לגבי מבנים מורכבים והן לגבי מבנים שאינם מורכבים." (להבדיל ממבנה פשוט לגביו אין מחלוקת והסמכות מוסדרת בתקנות), אולם מאחר והמשיבים לא הגישו ערעור על פסק הדין של המחוזי חיפה בית המשפט העליון לא משנה מהחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה בעניין זה.

פסק הדין מתייחס להגשת בקשות להיתרי בנייה ולא להגשת תכניות קונסטרוקציה וחישובים שבסמכות מהנדסים.


לעיון בפסק הדין לחץ כאן






































תגיות:

הצטרפו לאיגוד המהנדסים!

האיגוד פועל להעשרה מקצועית של המהנדסים באמצעות כנסים, קורסים, ימי עיון וסיורים. בנוסף, האיגוד מעורב בחקיקה ובקבלת החלטו בדרג המדיני ודואג לקידום התקינה לתחומי ההנדסה השונים.
להצטרפות
כל הזכויות שמורות איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות בישראל © 2023
Website created by Cyberserve